Балючая памяць (пра вайну)
На правым высокім узрэччы Янкі,
непадалёку ад могілак, сярод ліп і
клёнаў узвышаецца постаць воіна з аўтаматам. Да яго вядзе вузкая дарожка,
паабапал якой дзве брацкія магілы і
бетонныя пліты з выбітымі на іх імёнамі
ахвяр фашысцкай навалы.
Іх так шмат, што адразу і не
згледзіш, не знойдзеш патрэбнае прозвішча. Пліты стаяць, як раскрытая кніга - чытай па парадку, не
спяшайся…
Сёння Троіца, вельмі позняя ў
гэтым годзе – аж дваццаць трэцяга чэрвеня. Разгар лета. Людзі наведваюць
могілкі, а потым, вяртаючыся адтуль, спыняюцца ля помніка,
кладуць кветкі на магілы ці ля помніка,
моўчкі стаяць колькі хвілін ці перакідваюцца парай слоў і
адыходзяць, бо з самай раніцы пагрымлівае далёка на захадзе
– насоўваецца навальніца. І даволі хутка. Вось пацягнула сцюдзёным ветрыкам – і
хмара прыкметна наблізілася. Трэба ўцякаць пад страху ў вёску. І толькі
перайшлі кладку праз раку, як сыпануў
буйны дождж. Але ж лета, цёпла і не страшна
прамокнуць.
А вечарам пасля памінак цётка
дастала стары-стары альбом у фіялетавай плюшавай вокладцы, раскрыла яго і сказала:
“Ад помніка нас дождж прагнаў, дык вось паглядзіце цяпер на тых, хто там
пахаваны. Раней іх костачкі ляжалі на могілках, а як помнік паставілі, дык перанеслі да яго. Паглядзіце на іх твары,
якімі яны тады былі, як апраналіся, якія насілі прычоскі. Давайце ўспомнім яшчэ
раз нашых сваякоў і паплачам над іх лёсам.”
І цётка заплакала. Мы ж маўчалі і
не ведалі, што сказаць. А потым прамовіла: “Ішла вайна. Але чалавек звыкаецца з
любой бядой, з любым горам. Так і яны. Асабліва моладзь.Трэба ж было неяк жыць.
І вось глыбокай восенню, у канцы лістапада тысяча дзевяцьсот сорак другога
года, у нядзелю, моладзь захацела
зладзіць вечарынку. Нікому сэрца не падказала, што жудасная смерць стаіць побач.
Немцы акружылі вёску і сталі
зганяць людзей у асобныя хаты. Людзі ж
хутка ўсё зразумелі і пачалі разбягацца: найперш кінуліся да лесу, у лугі, на Лонскія могілкі, нават у студню ад адчаю.
Аднак сорак восем вяскоўцаў згарэлі жывымі разам з вёскай Кушталі: і мужчыны, і
жанчыны, і дзеці - і малыя, і старыя.
А праз тры дні такі ж лёс
напаткаў суседнюю Трабаўшчыну, дзе
згарэлі сто дзевяноста два чалавекі…”
… Здымкі пажоўклі і выцвілі ад
часу. Сярод іх часцей былі сваякі, аднак
цётка паказвала і суседзяў, і знаёмых з іншых мясцін.
А сярод здымкаў ляжаў складзены
ўдвая вялікі аркуш тоўстай паперы, увесь
спісаны чорнай тушшу.
“Каб надоўга захаваліся”, -
тлумачыць цётка. – У левых слупках запісаны нашы сваякі, радня, а ў правых
- чужыя, вяскоўцы. Лёс у іх адзін. Усе
яны згарэлі жывымі, дык мая мама (для
вас ужо бабуля) і склала гэты спіс для памяці. Хто раскрые альбом, знойдзе,
прачытае і ўспомніць пра свае карані і пакуты сваіх продкаў. Іх і пахаваць
па-чалавечаму баяліся. Праз колькі часу, як патухлі галавешкі, раскапалі, баючыся,
папялішчы, сабралі іх костачкі і
вазамі звезлі на могілкі ў вялізную агульную яму. А ў паветры, казалі,
доўга трымаўся ўстойлівы пах гарэлага мяса і касцей, ад якога цягнула на ваніты.”
Цётка ўстала, пагасіла пальцамі
дагараючую на стале свечку і перахрысцілася.
Было трывожна на сэрцы, і
хацелася плакаць. Відаць, гэты боль ужо
ў нашай крыві. І перадаецца з пакалення ў пакаленне, як і страх перад новай вайной, бо не раз
прыходзілася чуць: “Як жыць не жыць, абы вайны не было”.
Была ўжо ноч. Але час ад часу на
імгненне ўспыхвала бліскавіца, сляпіла вочы,
аднак грымоты ўжо аддаляліся.
Спаць ляглі позна, бо цётка сказала: “Навальніцай спаць
нельга, трэба перачакаць. Так рабілі
нашы дзяды-прадзеды“.
Ноччу думалася: як зрабіць, каб нідзе
і ніколі не плакалі людзі, каб пякучы боль не сціскаў грудзі цэлых пакаленняў, каб нікому
яшчэ раз не прыйшлося перажыць такія пакуты, такі жудасны здзек. Страшнейшыя
за смерць.
А раніцай зноў свяціла сонца, блішчалі-зіхацелі кропелькі дажджу на лісцях бэзу. Дзесьці ля
студні бразнулі вёдры і заскрыпеў асвер. Раптам пад самым акном голасна
закукарэкаў певень, а счакаўшы, яму
адгукнуўся другі ўжо ў канцы вёскі.
Хацелася жыць доўга і радасна на
гэтай зямлі.
І бачыць нашых людзей, і чуць
нашу цудоўную беларускую гаворку.
І самой гаварыць, як гаварылі мае
далёкія і не вельмі далёкія продкі.
І каб сувязь між намі ішла праз
вякі, і каб ніякія ліхалецці, нягоды і
войны не перарвалі яе.
Таму і беражэ цётка гэты стары
альбом і гэты чорны спіс чорнай тушшу.
Таму і стаіць на высокім беразе Янкі
помнік аднавяскоўцам, куды прыходзяць патомкі і прыносяць кветкі.
А я вярнулася ад цёткі дадому
праз два дні і напісала, як сумела,
сціплы верш.
Хай ён будзе непрыкметнай кветачкай-красачкай
у вянок балючай памяці пра тых, чыё жыццё забрала вайна.
О, этот список черной тушью,
Оставленный в альбоме мне
На память о родне погибшей,
Не бывшей даже на войне!
Мне и тебе, и всем на память -
Всем не забышим. Годы шли.
Жизнь продолжалась. Только пламя
Не позабыли Куштали.
И в Трабовщине не забыли,
Потомки часто видят сны,
Как были пламенем объяты
Дома и люди в эти дни.
Как озверелые фашисты
Сгоняли жечь людей живых,
Как улюлюканьем и свистом
Пугали их, моих родных.
Под запах вспаханной земли
Сады цветут и песни льются…
Мне больно: вы давно ушли
Туда, откуда не вернуться…
Комментарии
Отправить комментарий